Holster Chicks in HK - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Savanne Holster - WaarBenJij.nu Holster Chicks in HK - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Savanne Holster - WaarBenJij.nu

Holster Chicks in HK

Door: Savanne

Blijf op de hoogte en volg Savanne

01 Maart 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Lieve vrienden en familie,

Twee weken geleden was het dan eindelijk zover, Liesbeth en Lenthe in Hong kong! Ik was best een beetje zenuwachtig toen ik ze zaterdagochtend om 7 uur (!) ging ophalen van het vliegveld maar binnen 5 minuten voelde het weer als vanouds. Ik had zelf ook een weekje vrij gekregen en doordat ik gezellig bij mijn moeder en zusje in het hotel sliep, voelde het voor mij ook echt als vakantie. We hebben zoveel leuke dingen gezien en gedaan. Zo hebben we de hoogtepunten van Wie Is De Mol gespot (Light Show, 10.000 Buddha’s Monastry, Outdoor Escalators), zijn we naar verschillende eilanden geweest (hiken op Lamma Island en de Big Buddha op Launtau Island), hebben we het arme en het rijke van Hong kong meegemaakt (de arme wijken in Mongkok versus High Tea in The Peninsula) en verder heb ik natuurlijk laten zien waar ik woon (Chek Nai Ping Village), waar ik studeer (Chinese University of Hong Kong) en hoe ik leef (Paardenraces, Hockeywedstrijd en eten bij Mr. Wong). Het leukste vond ik nog wel het lokale eten op straat met stokjes wat natuurlijk hilarische taferelen opleverden! Mooi aan mensen van thuis Hong kong laten zien, is dat zij dingen opvallen waar ik al lang gewend aan ben geraakt. Maar omdat ik jullie die dingen niet wil onthouden volgt er nu een kleine opsomming:

- Chinezen mannen zijn gewoonweg niet erg aantrekkelijk voor Westerse vrouwen, alhoewel Lenthe toch twee hotties heeft gespot! Chinezen mannen vallen overigens ook niet op Westerse vrouwen. Westerse mannen vallen echter vaker op Aziatische vrouwen en dit wordt ook wel Yellow Fever genoemd.

- De McDonald’s is hier spotgoedkoop (90 eurocent voor een McChicken). Voor dit geld wordt zelfs je tafel afgeruimd, vaak door gehandicapten die daar werken. Goed initiatief en wat je wel vaker ziet in hier in fastfood restaurants.

- In Hong kong wordt geen Goedemorgen, Eetsmakkelijk of iets anders in die trant gezegd. Verder hoef je ook niet te verwachten dat de deur voor je open wordt gehouden of de lift op je wacht. Er wordt met volle mond gegeten en openlijk geboerd.

- Op elke hoek van de straat vind je Shopping Malls met de duurste merken. Winkels zijn elke dag tot minstens 10 uur open, ook op feest- en zondagen behalve tijdens Chinese New Year.

- Elk gezin in Hong Kong waarvan de ouders een beetje goed betaald krijgen, hebben een Maid (helper) in dienst. Zij verdient ongeveer 500 euro per maand, krijgt één keer per jaar een vlucht naar huis (vaak Filipijnen of Indonesië), slaapt bij de families thuis en heeft op zondag vrij. Deze Maids zijn de laatste tijd veel in het nieuws omdat zij vaak onder erbarmelijke omstandigheden moeten leven en er recentelijk eentje zwaar mishandeld is door haar baas.

- Mijn tweede supervisor loopt zojuist voorbij in een Roy Donders broek met Juicy op haar bips. Verder zie je veel ouderen met de hipste sportschoenen en meest bijzondere Engelse teksten op hun kleding.

- OV, taxi en uiteten is hier goedkoop. Boodschappen en een huis huren daarentegen niet. Veel Chinezen wonen daarom nog bij hun ouders zelfs als ze al getrouwd zijn.

- Er is in heel Hong kong geen landbouw te vinden, alles wordt geëxporteerd (misschien een goede markt voor Hoekse Rooie, alhoewel ze niet echt van aardappels houden).

- Vandaag geniet ik van een Smog uitzicht, een ander groot probleem in Hong kong. Er wordt wel geprobeerd iets aan de luchtvervuiling te doen maar als de wind vanuit China komt, moeten toch echt de mondkapjes uit de kast.

- Elk handvat wat vaker dan één keer per dag wordt aangeraakt, moet dagelijks worden gedesinfecteerd. Dit wordt bekend gemaakt door een bordje: dit handvat wordt 3x per dag gedesinfecteerd. Hong kong is als de dood voor een epidemie zoals dat jaren geleden het geval was met SARS. En met de huidige Vogelgriep uitbraken in China is dat ook niet zo gek.

- Hong Kong heeft geen centrale verwarming, wat met de waterkou van de laatste weken geen overbodige luxe zou zijn. Ieder gebouw heeft wel Airconditioning, wat met de hitte en hoge luchtvochtigheid in de zomer ook zeker nodig is.

- Van het vele wachten op de veel te drukke MTR, het metro/trein netwerk van Hong kong, zou je spontaan voor de trein springen. Alleen is dat niet mogelijk want het spoor wordt geblokkeerd door poortjes om zelfmoordpogingen tegen te gaan. Deze poortjes zijn ook praktisch voor als de menigte begint te drukken zodat je niet per ongeluk onder de trein komt.

- Iedereen en alles heeft hier een Smartphone en/of tablet. Dan heb ik het dus over een leeftijd range van 1.5 jaar tot 124 jaar. En iedereen op straat en in de MTR is aan het Whatsappen/Candy Crushen/Skypen of iets anders in die geest. Dit komt vooral omdat het internet hier goedkoop en snel is.

Ondanks deze bijzondere eigenschappen is Hong kong toch een super stad om in te wonen. Zoveel te beleven, binnen een uur kun je of in de natuur of midden in de stad zijn. De local Chinezen zijn nog steeds traditioneel ingesteld, wat de stad veel cultuur geeft. Ik heb nog niet alles gezien en gedaan en mijn to-do list wordt alleen maar langer.. Met andere woorden, nog even genieten van de laatste twee maanden van mijn Aziatische avontuur!

Groetjes vanuit een warm, smoggerig en vochtig Hong Kong!

Veel liefs,
Savanne



  • 01 Maart 2014 - 06:53

    Franka:

    Weer super leuk, Sav!!!
    Hoe zit het met karaoke?
    Denk dat ademnood (met mondkapje)
    Een dikke hit wordt daar ;-)
    Kusje

  • 01 Maart 2014 - 07:23

    Miranda De Fonkert:

    Hoi Savanne, wat een leuke belevenissen allemaal geweldig dat je het met je moeder & zus kan delen :-) & nu weten wij ook gelijk wat over de traditionele gang van zaken daar heel erg leuk! Nog een hele fijne tijd daar en vooral geniet ervan ti's zo weer voorbij :-) groetjes uit numansdorp.

  • 01 Maart 2014 - 08:49

    :

    Whaaah hij is weer geweldig Sav!
    Ik mis die gekke HK Roy Donders pakken en slapende Chinezen in de drukke metro en ik mis de deuren die in mijn gezicht dicht worden gesmeten en ik mis de smog en de ontsmette handvatten en de paardenraces! Maar bovenal mis ik jou natuurlijk!

    Super dat het zo geslaagd was met moeder en zus. Echt bijzonder om 'jouw HK' aan ze te kunnen laten zien! En natuurlijk fantastisch om gewoon weer eens simpel bij te kunnen kleppen.

    Succes nog ff die laatste zeven weken! Ze vliegen voorbij dus geniet ervan!

    xxx

  • 01 Maart 2014 - 10:43

    Miranda Van Der Giesen:

    Hai Savanne, wat super dat je een klein stukje van je HK belevenis nu kan delen met je zus en moeder.
    Je gaat nu alweer aftellen doe in ieder geval nog alles wat je wilt doen want het gaat nu supersnel en voordat je het weet ben je weer in Nederland. Dus succes en geniet die laatste weken.

  • 01 Maart 2014 - 11:05

    Pien Meijerink:

    Zoooo herkenbaar allemaal maar o zo leuk!!!! Fijn dat je het zo gezellig hebt gehad met je mama en zusje, ik heb mijn ouders en broertje net ook weer op t vliegtuig terug naar Nederland gezet...!
    Snel weer eens eten bij mr. Wong?!

    tot snel,
    xxxxxx

  • 01 Maart 2014 - 12:00

    Stieneke En Gert:

    Wat fijn hè Savanne weer is lekker kroelen met je moeder en zus. En dat je zo jou belevenissen met hun mag delen, geweldig! En wat een leuke foto's! Succes verder lieverd en we blijven je volgen. Liefs en dikke kus van ons

  • 01 Maart 2014 - 19:46

    Margriet:

    Hoi savanne
    Wateuk om je verhaal weer te lezen! Heerlijk dat te delen met je zus en je moeder!!!
    Genieten!

  • 02 Maart 2014 - 08:19

    Yvonne Leget:

    Wat leuk Savannah dat je dit met je moeder en zusje hebt kunnen doen. Vooral omdat ze dan weten waar je het over hebt als je weer thuis bent. En de volgende visite komt er zo weer aan. Ook met hen veel plezier xx

  • 02 Maart 2014 - 13:25

    Astrid Hoeve:

    Hoi Savanne!!
    Wat een heerlijke tijd moet jij gehad hebben met je moeder en zusje!! Super!! Je verhaal heb ik weer in één adem uitgelezen. Het gaat nu allemaal opschieten. Geniet nog van de laatste weekjes en hopelijk zien we je gauw weer in dat simpele kikkerlandje!! Groetjes en dikke kus, Astrid en consorten xxxxx

  • 03 Maart 2014 - 04:28

    Leon:

    Hee sav,
    Zit er goed uit! Leuk om te lezen. Ik ben nu hard aan t soggen voor mn midterm dus moet weer verder!
    X

  • 03 Maart 2014 - 10:22

    Lyanne :

    Hoi Saf! Wat een leuke verhalen allemaal, en super leuk dat je moeder en zusje langs zijn geweest!
    Ideaal dat je toen ook lekker vrij had zodat je veel tijd met hun kon spenderen en leuke dingen kon doen! Leuke foto's ook! Heel veel plezier nog! Liefs Lyanne xxx

  • 18 Maart 2014 - 12:21

    Hanneke, Moeder Van Christa Smink :

    Dag Savanne,
    Leuk om jouw verslagen te lezen. Via Christa haar verslag kom ik op jouw verhalen. Op een morgen surf ik van Amerika naar Hong Kong. Geniet nog even van je verblijf daar. Ik blijf je nu volgen.
    Liefs Hanneke Smink.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Savanne

Master studente Medical Biotechnology aan de Wageningen Universiteit

Actief sinds 04 Nov. 2013
Verslag gelezen: 1468
Totaal aantal bezoekers 22035

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 01 Mei 2014

Stage Hong Kong

Landen bezocht: