Chinese New Year!! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Savanne Holster - WaarBenJij.nu Chinese New Year!! - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Savanne Holster - WaarBenJij.nu

Chinese New Year!!

Door: Savanne

Blijf op de hoogte en volg Savanne

03 Februari 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Lieve vrienden en familie,

Ja het is waar, zelfs het leven in Hong Kong wordt gewoon. Jullie zijn vast niet geïnteresseerd in op welk paard ik bij de paarderaces wed of wat ik voor vreemde dingen heb gegeten, vandaar dat ik al mijn belevenissen heb opgespaard tot nu. Want dat het leven hier gewoon wordt, betekent natuurlijk niet dat ik niets leuks meer doe! Zo zijn Lucia en ik een paar weekenden geleden weer eens gaan hiken. Na een 16 km (!) trail op Lantau Island kwamen we aan in het ‘Venetië van Hong Kong’ namelijk het vissersdorp Tai O. Misschien iets minder modern en veel Aziatischer dan in Italie maar zeker net zo sfeervol. Dat we daar ook nog samen romantisch de zonsondergang mochten mee maken (helaas eerder dan gepland want de zon verdween in de smog..), was de helse hike meer dan waard. Ook hebben we de Kowloon Walled City bezocht. Een stad was waar de criminaliteit zo hoog was, dat de regering maar besloten heeft om het plat te gooien en een park van te maken (kan alleen in China als je het mij vraagt). Verder slijt ik mijn dagen met borrels bij het Nederlandse Consulaat, Paardenraces, feestjes, Hollandse avonden, etentjes bij Mr. Wong en heb ik een oude liefde terug gevonden namelijk hockey bij de Dutch Hockey Club van Hong Kong! Dat ik echt een Dutchie blijf, blijkt wel uit het feit dat we de Hong Kongse Geoffrey & Bernice hebben meegenomen naar Indoor Ice-skating met achteraf Hot Chocolate en Gluhwein als absoluut hoogtepunt. Als tegenhanger hebben zij ons meegenomen naar de Wong Tai Sin tempel waar het Chinese traditie is om door middel van stokjes antwoorden te krijgen op de meest dringende levensvragen. Dus voor ik het wist, zat ik op mijn knieën tussen een stuk of vijftig chinezen met een doos vol stokjes te rammelen, in de hoop dat er een stokje uit viel met een gunstig antwoorden. Probleem is alleen dat de stokjes nummers bevatten die elke internetsite anders uitlegt..

En toen was het eindelijk Chinese New Year (CNY). Iets wat twee weken geleden al begon met complete volksverhuizingen van Hong Kong naar Mainland China, inclusief koffers met cadeaus en tassen vol babypoeder (chinezen willen alleen Europese babypoeder en dat is alleen in Hong Kong te krijgen..). Voor de Chinezen is het gebruikelijk (zeg maar gerust verplicht) om CNY bij de familie te vieren en daardoor werd het toch al drukke metro netwerk overbezet. Het was echt overal super druk, waardoor de anders zo geduldige Chinees een persoonsverandering onderging, wat leidde tot duwen en trekken voor de metro en ruzie in de MacDonalds. 31 jan was dit jaar de eerste dag van het CNY en voorafgaand hieraan waren er verschillende Flower Markten in de stad. Met onze Chinese vrienden zijn wij naar één van de grootste Lunar New Year Fairs in stad geweest en daar was het zo druk dat je niet eens kon stoppen voor de kraampjes omdat je gewoon werd vooruit geduwd door de mensen massa. De kraampjes verkochten orchideeën, mandarijnenbomen, decoraties met onbegrijpelijke tekens maar waarvan de meeste veel geluk en rijkdom toegewenst betekenen, knuffels voor kinderen, traditioneel eten en ga zo maar door. Dit werd in grote getalen gekocht door de lokale bevolking om de het Jaar van het Paard goed te beginnen en omdat de winkels 4 dagen lang dicht zijn tijdens Spring Festival (zo wordt CNY ook wel genoemd omdat in Hong Kong dan officieel de lente begint). Vrijdag avond was er een grote parade door de stad met als thema Cities of the World, wat resulteerde in het feit dat naast de Dragon Dances uit China ook andere landen hun culturele kunsten konden laten zien. Zo ook Nederland dat vertegenwoordigd werd door een showband in kledendracht op de fiets. Ik vond het wat gênant maar de Chinezen vonden het prachtig! Zaterdag was de langverwachte vuurwerkshow aan de beurt en wat was het een spektakel. 25 minuten lang alle kleuren, vormen en knallen die je je kunt voorstellen in de Victoria Harbour van Hong Kong. Hierbij viel het vuurwerk op 1 jan echt in het niets. Maar het was nog niet voorbij, want zondagochtend werd ik wakker van harde knallen en luide trommels. Ik trilde zowat uit mijn bed dus halsoverkop ben ik in mijn pyjama gaan kijken wat er was omdat ik in mijn slaaproes minstens dacht dat we werden aangevallen door Japan. Gelukkig viel het mee en bleek dat het dorp waarin ik woon, Chek Nai Ping Village, een eigen tempel heeft waar Lion Dances uitgevoerd werden. Lion Dances verschillen van Dragon Dances doordat maar er twee mensen aan mee doen. Eén persoon vormt de achter kant van de leeuw en de andere persoon houdt het hoofd vast, terwijl bij Dragon Dances de draak wordt gevormd door tientallen mensen. In ieder geval gingen deze Lion Dances gepaard met getrommel in een bepaald ritme en rotjes op de vloer. Super om te zien, totdat je oren gaan suizen.. Omdat CNY echt een familiefeest is voor Chinezen is het voor buitenlanders een uitgelezen kans om te gaan hiken of een eiland te bezoeken want het is lekker rustig. Zo hebben we zaterdag Cheung Chau eiland bezocht, zijn we gisteren gaan hiken en vandaag ben ik naar het strand geweest in Shek O. Het is hier namelijk 23 graden, niet normaal warm voor de tijd van het jaar.

Allerleukste aan Chinese New Year vind ik nog wel de traditionele versiering. Chinezen zijn super bijgelovig en houden zich daarom strikt aan de tradities. Zo zijn we net het jaar van het Paard ingegaan en ben ik geboren in het jaar van de Geit en gelukkig niet het jaar van de Slang. Het is namelijk not done om je kind in het jaar van de Slang geboren te laten worden. Daarentegen is het jaar van de Draak het beste jaar om geboren te worden en laat dat jaar nou net voor het jaar van de Slang zitten, het vergt dus nog wat mik werk als je begrijpt wat ik bedoel.. Het gaat zelfs zo ver dat het in het jaar van de Slang aanzienlijk makkelijker is om toe gelaten te worden op een universiteit omdat er simpelweg minder studenten zijn. Verder is alles hier versierd met mandarijnen en vissen. Het Chinese woord voor vis spreek je namelijk hetzelfde uit als ‘in overvloed’ en het Chinese woord voor mandarijn lijkt op ‘geluk’. Hang je een mandarijn en een vis op betekent dit dus ‘geluk in overvloed’. Wil je het helemaal goed doen dan hang je ze ondersteboven op want ondersteboven lijkt in het chinees op ‘aangekomen’ dus zo laat je je buren zien dat het geluk in overvloed bij jou al lang is aangekomen. Grote fout bega je echter als je vier mandarijn naast elkaar hangt want vier lijkt op het Chinese woord voor ‘dood’ en woord daarom fanatiek gemeden (flats hebben hier dus geen verdieping 4 maar ook geen 7, 13, 14, 24, 34, 40, 44 enzovoort.. ).

Na al deze feestvreugde is het verdrietige nieuws dat mijn BFF, hike maatje, tinderdate partner, reisgezelschap, partyvriendin, zij-die-begrijpt-wat-ik-doormaak, Hong Kong gaat verlaten om terug in de metropool Wageningen te gaan studeren. Ik ga je missen lieve Luus, zonder jou was het lang niet zo leuk geweest! Lang om te treuren krijg ik echter niet want 15 februari komen dan ein-de-lijk mijn moeder en zusje naar Hong Kong. Ik kijk er al vanaf dag 1 naar uit en kan echt niet wachten tot ze er zijn! Ik heb al een planning gemaakt wat we gaan doen en 8 dagen zijn eigenlijk te kort, dus bereid jullie maar voor op lange dagen en korte nachten! ;)

Sang Nian Fai Lok (wat zo iets betekent als gelukkig nieuwjaar, is mij verteld..) en groetjes vanuit een feestvierend Hong Kong!

Liefs,
Savanne

  • 03 Februari 2014 - 14:58

    Ria Sonneveld:

    He Savanne,

    Heel mooi te horen dat je geboren bent in het jaar van de geit, past echt bij een Holster!
    Wij weten wat je moeder, zus en jij nu mee maken, aftellen tot de dag dat ze je weer zien, dat is echt super gaaf! Geniet ervan en laat hun beleven wat jij daar allemaal gezien hebt.
    Leuke foto's zo krijgen we samen met je verhalen een beeld van dat vreemde land,

    Gr Ria

  • 03 Februari 2014 - 15:46

    Lianne:

    Hoi Savanne,
    Blij weer wat van je te horen, ik had al aan je moeder gevraagd waar je verslag bleef. Zo leuk om te lezen. Nu aftellen maar. Je vader heeft hier op de verjaardag van AnneMarie al een eetplanning gemaakt. Zondag hier, maandag bij Nellie en dinsdag bij Adrie. Ook nog een keer bij Thea...dus er wordt voor hem goed gezorgd. Daar hoeven jullie dus niet over in te zitten. Nu mamma nog door de tijd heen loodsen zonder rijst, heel veel plezier samen gewenst. Fam. Ravestijn

  • 03 Februari 2014 - 15:49

    Petra:

    Hey savanne, Wat een leuk verhaal weer en helemaal te gek dat je moeder en zusje komen! Die heb je al heeeeeeel lang niet gezien. Wat een weerzien zal dat zijn! Veel plezier toegewenst met je dierbaren (eh..zijn dat dan ook geiten?). Liefs Petra...x

  • 03 Februari 2014 - 16:34

    Cherique:

    Lieve Saf! Wat een heerlijk verhaal om te lezen! En wat maak je veel mee, super leuk! Wat vliegt de tijd, al op de helft! Wordt eens hoog tijd om te skypen geit! Geniet met mams en Lenthe! Dikke kus vanuit het koude Nederland! (En geniet van die heerlijke temperaturen, je begrijpt dat ik met deze temperaturen na 4 maanden 30 graden smacht naar warmte ;))

    XXXX

  • 03 Februari 2014 - 16:34

    Cherique:

    Lieve Saf! Wat een heerlijk verhaal om te lezen! En wat maak je veel mee, super leuk! Wat vliegt de tijd, al op de helft! Wordt eens hoog tijd om te skypen geit! Geniet met mams en Lenthe! Dikke kus vanuit het koude Nederland! (En geniet van die heerlijke temperaturen, je begrijpt dat ik met deze temperaturen na 4 maanden 30 graden smacht naar warmte ;))

    XXXX

  • 03 Februari 2014 - 18:14

    Gert En Stieneke:

    Sportief bezig hoor meid, daar heb je naast je werk in het lab gelukkig nog tijd genoeg voor ja zal je zeggen anders maak ik daar wel tijd voor :-). En het CNY ook weer in the pocket. Geniet nog maar van alles want voor je weet zit je weer op het Hoge Zand. We zullen voorstellen aan je pa om geiten te gaan houden, speciaal voor jou, maar ik denk niet dat het doorgaat want Aletta (boer zoekt vrouw ) heeft volgens je pa ook niet veel te verteren en hij kan het tenslotte weten

  • 03 Februari 2014 - 18:37

    Astrid:

    Hoi Savanne,
    tjee meid, wat een lang verhaal weer!! Heerlijk om te lezen en je hebt weer genoeg meegemaakt. Het is goed, dat je via je blog al het één en ander kan vertellen, want als je dat allemaal bij thuiskomst moet doen, dan kom je tijd tekort. Meid, we tellen mee naar 15 februari, naar de komst van je moeder en zusje, wat een heerlijk vooruitzicht!! Je zult vast een zeer goede gids voor hen zijn. Geniet er maar lekker van en tot gauw! Dikke kus van je collega: Astrid p.s. ik ben in 1970 geboren, wat ben ik dan????

  • 03 Februari 2014 - 19:31

    Margriet:

    Hoi Savanne
    Wat een belevenis dat Chinees nieuwjaar!
    Het is toch een geweldige stage, dat je dat allemaal mee kunt maken!!

  • 03 Februari 2014 - 20:22

    Marissa:

    Hey savanne!
    Gelukkig Chinees nieuwjaar! Je verhalen zijn erg leuk om te lezen met al je weetjes en belevenissen! Je bent iig al helemaal ingeburgerd! Alvast heel plezier met je moeder en Lenthe! Groetjes Marissa en de rest van de familie!

  • 04 Februari 2014 - 01:50

    :

    Aggossie Sav!!! Wat lief!!!

    Ik heb gister even geoefend door een dagje te gaan hiken met Chinezen in plaats van met jou… Nou toen werd me wel even pijnlijk duidelijk hoe erg ik je straks ga missen! Wie moet er dan lachen om mijn niet grappige grapjes? Met wie moet ik op zoek naar ijskoffies? Met wie moet ik dan selfies maken!?!?

    Hopelijk vangen ze me in Wageningen op met hun sterke reintegratienetwerk ;)
    Met jou komt het in ieder geval wel goed! Je moeder en zus zullen je eerste verdriet om mij wegnemen en vervolgens heb je ondertussen zoveel vrienden gemaakt hier dat je je geen moment zult vervelen!

    You go girl!!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Savanne

Master studente Medical Biotechnology aan de Wageningen Universiteit

Actief sinds 04 Nov. 2013
Verslag gelezen: 844
Totaal aantal bezoekers 22032

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 01 Mei 2014

Stage Hong Kong

Landen bezocht: