De Chinezen en ik - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Savanne Holster - WaarBenJij.nu De Chinezen en ik - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Savanne Holster - WaarBenJij.nu

De Chinezen en ik

Blijf op de hoogte en volg Savanne

11 November 2013 | Hong Kong, Hong Kong

Lieve vrienden en familie,

De eerste week overleefd! De chinezen en ik beginnen langzaam aan elkaar te wennen. Van de week herkende ik voor het eerste een chinees uit de tientallen chinezen die uit de bus kwamen (ze lijken toch echt niet allemaal op elkaar, wat ze overigens ook van ons 'Westerlingen' denken). Er zijn geen internationalen in het lab waar ik werk waardoor ik de Hongkongse cultuur goed leer kennen. Ze blijken veel traditioneler te zijn als ik had verwacht. Zo heb ik woensdagavond Hotpot gegeten met een Hongkong chinees uit het lab. Ik zal proberen te omschrijven hoe dat eraan toe ging, al doet dat waarschijnlijk te kort aan de ervaring. We zaten in een enorme schuur met TL-verlichting en zonder airconditioning. Voor ons op tafel stond een bak water op het vuur en we zaten op plastic krukjes. De bedoeling was vervolgens om zoveel mogelijk (all you can eat) eten va het buffet te halen en in de pan te gooien om het daarna weer met eetstokjes eruit te vissen. Ik mocht als eerste iets halen. Eenmaal bij het buffet wist ik niet waar ik moest beginnen. Bakken vol eten waarvan ik geen idee had waar het zelfs maar een beetje op leek. Nadat Benjamin (iedere chinees heeft hier een Engelsen naam) mij had verzekerd dat hond en kat eten verboden is Hong Kong, heb ik toch lekker gegeten. Alhoewel ik de koeien blinde darm even heb laten staan.

Wat mij echt opvalt is dat de Chinese populatie ongelofelijk dun is, terwijl ze echt super veel eten. Ik pas bijvoorbeeld bijna niet op de stoelen in de bus.. (pijnlijk om mee te delen). Volgens mijn Chinese mattie Benjamin is dat omdat ze een veel-eten-niet-aankomen gen hebben, maar ik denk dat het komt omdat ze veel sporten (om nog maar niet te spreken over al de bergen die je moet trotseren om bij plaats van bestemming aan te komen). De universiteit heeft heel veel en goede sport faciliteiten maar ook in de stad kom je overal ‘exercise spots’ tegen. Dat zijn een soort speelplaatsen met apparaten waarop je oefeningen kunt doen. De meesten zijn voor de ouderen. Jongeren doen vaak Yoga of Kung Fu in de open lucht. Omdat de huizen in Hongkong heel erg klein zijn, is het ’s avonds gezellig druk op straat omdat iedereen in de buiten lucht afspreekt of gaat window shoppen. Echt geloof me, ik kan nu al en boek schrijven over de mensen hier. Zo lopen ze heel langzaam over straat en als ze iets interessant zien of telefoon krijgen, gaan ze gewoon voor je neus stil staan. Ze vinden het ook heel bijzonder als ik zeg dat ik van een ‘boerderij’ kom (het Hoogezand is zo lastig uit te leggen in het Engels) en lachen zich wild als ik zeg dat de shopping mall hier net zo groot als mijn hometown Numansdorp is. Ze zijn gek van Europa en Amerika terwijl ik denk dat sommige dingen hier beter geregeld zijn zoals bijvoorbeeld het openbaar vervoer en het is hier super schoon op straat (alles echt alles wordt gedesinfecteerd). Al snap ik wel dat ze hier naar het Westen willen, want de Hongkongse bevolking moet over het algemeen heel hard werken voor weinig geld en de prestatie druk en concurrentie strijd is enorm. Het doet me beseffen hoe goed we het eigenlijk hebben in Nederland, vooral op academische gebied.

Dit weekend heb ik twee uitersten van Hong Kong gezien. Zaterdag ben ik met een Russische professor en zijn vierjarige dochtertje naar het strand geweest. We moesten hiervoor afreizen naar het vissersdorpje Sai Kung en vervolgens met de boot naar een eiland. Op het eiland was het super rustig want de locals vinden het te koud (het was 26 graden). In tegenstelling tot deze heerlijke relaxte dag ben ik op zondag met Geoffrey (de Hong kong chinees die mij aan een kamer heeft geholpen) en zijn vriendin Bernice naar het drukke maar indrukwekkende Mong kong geweest. Mong kong is werkelijk een shopping walhalla. Straten vol met schoenen, shopping malls met de beroemdste merken en marktpleinen overgoten met nep designer tassen en andere kleine frutsels. Natuurlijk ook deze avond weer heerlijk gegeten want dat kan hier echt overal! Met als rariteit van de week: chicken feet (haha ja inderdaad het ziet er precies zo uit als je je nu voorstelt maar het is super lekker!).

Ik wil jullie bedanken voor al jullie lieve berichtjes. Het is super fijn om hier iets te horen uit Nederland, want ik mis jullie en thuis wel hoor. Vooral het ‘gewone’ leven, lekker op de bank thuis, bij vrienden of op het Hoogezand bij de familie. Gelukkig kan dat over een half jaar allemaal weer, eerst maar eens genieten van wat Hong kong allemaal te bieden heeft. 

Groetjes uit een stormachtig Hong kong (ook wij merken de kracht van tyfoon Haiyan hier in Hong kong maar gelukkig lang niet zo erg als in de Filipijnen!)

Veel liefs,
Savanne



  • 11 November 2013 - 17:20

    Petra:

    Hey, Ik heb genoten van je verhaal...klinkt allemaal very exiting! Wat moet je allmaal doen op je stage? En is het leven duur en het shoppen?...Hoe vond je het boekje van t schippershuis eigenlijk? Heb je het meegenomen...hihihihi..Hier gaat alles lekker gewoon op zijn hollands..richting sinterklaas...dikke kus Petra

  • 11 November 2013 - 17:25

    Stieneke En Gert:

    Lieve Savanne, we hebben weer genoten van je verslag. Vertel ze maar niet al te veel over het Hoge Zand en de mensen die er wonen :-)! Succes weer lieverd

  • 11 November 2013 - 17:42

    Nel De Zeeuw:

    Je bloq is weer leuk Savanne Ik ga jou ook af en toe een kaartje sturen ook de grotjes van Robin

  • 11 November 2013 - 18:01

    Suze :

    Hoi savanne,

    Werkelijk enig om te lezen, en op de shoppingmalls na nog steeds herkenbaar.

    Vooral hot pot onder de tl buizen!

    Veel plezier en groet vanaf regenachtig hogezand.

    Suze, hans en jurjan

  • 11 November 2013 - 18:42

    Ria Overwater:

    Ha Savanne, wat leuk om zo mee te genieten van je reis en ervaringen. Geniet van je verblijf daar !!
    Groetjes van A.P. en Ria

  • 11 November 2013 - 19:28

    Margriet Verbakel:

    Hoi Savanne
    Leuk om je blog te lezen en zo op de hoogte te blijven van je stage!
    Geniet maar veel, want de tijd vliegt om!
    Groetjes margriet

  • 11 November 2013 - 20:14

    Marina:

    Hoi die Saffie,

    Wauw meid wat een geweldige ervaring daar.
    Geniet, geniet en nog eens geniet!
    En natuurlijk mis je je koude kikkerlandje met al je vrienden, maar die blijven heus wel op je wachten hoor tot je over een tijdje weer terug bent. Vooralsnog zijn ze allemaal stinkend jaloers op je (inclusief me en mezelf :).

    Zou dolgraag t vliegtuig pakken en ook eens in Hong Kong komen kijken, maar denk niet dat ik boer Leen mee ga krijgen, haha.

    Dikke kus en tot de volgende blog.

    Marina

  • 11 November 2013 - 20:26

    Frederique:

    Lieve Saf,

    Wat een leuke verhalen! Zo kunnen wij een beetje mee genieten van de Hong Kong Chinezen. Echt een belevenis! Veel succes de tweede week. Liefs xx

  • 11 November 2013 - 20:38

    Papa:

    we wisten niet dat je zo interessant kan schrijven saffie!
    als je weer thuis bent kan je wel een boek publiceren.
    een ding is zeker: je geniet van ieder moment, volhouwe maar!
    je liefhebbende vader ( zelf getypt in ongeveer tien minuten)

  • 11 November 2013 - 20:40

    Lenthe:

    haha nou maak daar maar een half uur van pap ;)
    leuk stukje saf!!!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 11 November 2013 - 20:51

    Astrid:

    Hoi Savanne,

    wat ben ik blij, dat ik me gelijk aangemeld heb om op de hoogte te blijven over jouw reilen en zeilen daar in dat verre Hong Kong. Meid, wat maak je al allemaal mee in amper 1,5 week!! Ik geniet echt van je verhalen en ik hoop, dat er nog vele zullen volgen! Heel veel plezier en dikke kus,

    Astrid

    p.s. jij ook bedankt voor je "app-berichtje". Vond het heel leuk!

  • 11 November 2013 - 21:31

    Pieter:

    Hoi Savanne,

    Goed van je om op deze manier je belevenissen op het westelijk halfrond te laten landen.
    Je schrijft hartstikke goed. Nou weet ik ook waarom je pa op toneel zat te klagen over stijve vingers.
    Heel veel plezier daar en we blijven je volgen.

    Anita en Pieter.

  • 11 November 2013 - 21:38

    Cherique:

    Super leuk geschreven saf.. Ons tijdsverschil wordt nog een uitdaging om te skypen maar dat komt vast goed!
    Geniet deze week, we appen en skypen, en ik ben erg benieuwd naar je volgende blog!

    Kussies vanuit een zonnig Curacao. XXX

  • 11 November 2013 - 22:22

    Lianne:

    Savanne,
    superleuk om je verslagen te lezen, wat maak jij veel mee zeg.....
    groetjes van ons allemaal
    groetjes Fam.Ravestijn

  • 11 November 2013 - 23:29

    Marissa:

    Hi savan,
    Super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en eet! Chicken feet ieuw maar wel stoer!
    Geniet ervan want hier mis je niet veel het is koud, grijs en nat! Ben benieuwd wat je de komende tijd gaat beleven! Marissa

  • 12 November 2013 - 07:42

    Ria:

    Hoi Saf,

    Ik geniet van je verhalen, maar hoe blijven die Chinezen zo slank?
    Ik heb het idee dat er overal gegeten wordt en dan nog wel all jou can eat !!
    Gelukkig zag ik een roeiboot, zodat je het er snel af kan roeien.
    Blijf schrijven he, want je verhalen zijn geweldig...
    Groetjes vanuit Oud-Beijerland

  • 15 November 2013 - 09:42

    De Ankertjes:

    Hoi Savanne,
    Wat ontzettend leuk om je zo te kunnen volgen en mee te genieten van je ervaringen in Hong Kong!
    De eerste 2 weken zitten er al op en je hebt al het nodige meegemaakt zeg. wat een belevenis, een totaal andere wereld. Geniet van al deze bijzondere ervaringen en maak er een tijd van om nooit te vergeten. Ik heb ons aangemeld voor de nieuwsbrief en we kijken uit naar je volgende bericht hoor!
    Morgen komt Sinterklaas aan in Ned met een hoop beveiliging dit keer vanwege de Zwarte Pieten story maar dat heb je voor vertrek nog wel meegekregen. Gisteren was het hier echt herfst maar vandaag worden we weer getrakteerd op een heerlijk zonnetje. Het strand met 26 graden zit er hier voorlopig even niet in dus geniet er daar maar extra van hoor! Alle goeds, pas goed op jezelf maar vooral geniet!
    Lieve groetjes van de Ankertjes xx

  • 22 November 2013 - 17:49

    Tine:

    hoi saffie,
    super om alles zo met je mee te beleven. Wat zal je genieten van alles en wat een belevenissen! Zal je reisverslag ook ome piet laten lezen en vragen om een reactie te geven.
    Nog veel plezier en tot de volgende blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Savanne

Master studente Medical Biotechnology aan de Wageningen Universiteit

Actief sinds 04 Nov. 2013
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 22065

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 01 Mei 2014

Stage Hong Kong

Landen bezocht: