Wonen in Hong Kong - Reisverslag uit Macau, Macau van Savanne Holster - WaarBenJij.nu Wonen in Hong Kong - Reisverslag uit Macau, Macau van Savanne Holster - WaarBenJij.nu

Wonen in Hong Kong

Door: Savanne Holster

Blijf op de hoogte en volg Savanne

16 December 2013 | Macau, Macau

Hoi lieve vrienden en familie,

Hier komt dan de zin die ik niet had verwacht uit te spreken: ik voel me aardig thuis in Hong Kong. De welbekende dip na een paar weken heb ik overleefd (het moment dat je je beseft dat je hier niet op vakantie bent maar dat je hier echt woont) en ik heb een soort routine gevonden die voornamelijk bestaat uit naar stage gaan en leuke dingen doen. Ohja en ook niet onbelangrijk, ik ben voor het eerst ziek geweest. Eerst sloeg er paniek toe in het lab omdat iedereen bang was dat het Avian Flu was, maar nadat ik had uitgelegd dat die helse buikpijn echt alleen kon komen van die stukken vlees met bot van gisterenavond, durfde ze weer in de buurt te komen en kreeg ik een banaan. Ze zijn echt super lief hoor want toen mijn computer een paar dagen geleden crashte en ik volledig in paniek raakte (mijn connectie met thuis!), werd er meteen gebeld, gedownload en gediscussieerd en was mijn laptop zo weer gemaakt! Alleen op het gebied van communicatie over mijn project begrijpen we elkaar nog niet altijd. Ik kan een half uur in een heftige discussie verzeild raken en nog het idee hebben dat we totaal langs elkaar heen aan het praten zijn. Dat kun je wel de uitdaging van mijn stage noemen: communicatie met chinezen. Maar gelukkig zijn er in Hong Kong zat leuke dingen te doen met Nederlanders, Westerlingen en Westers ingestelde Chinezen (er is een groot verschil tussen chinezen die in het buitenland geweest zijn en Chinezen die China nog nooit verlaten hebben).

Afgelopen vrijdag zijn we met een stel Dutchies naar Mr. Wongs geweest. Hilarische vent, die Mr. Wong en ongekend populair bij internationale studenten. Vooral omdat het eten lijkt op het chinees dat wij in Nederland bij de afhaal chinees halen maar ook omdat je voor 6 euro onbeperkt kan eten en bier drinken. Het bier drinken gaat als volgt: je krijgt van Mr. Wong 20 Hong Kong Dollar, in het pand naast het restaurant krijg je blikjes bier waarop je Mr. Wong zijn 20 Hong Kong Dollar weer terug geeft. Die Mr. Wong heeft dus duidelijk geen drankvergunning, lekker illegaal maar hij verdient klauwen met geld want er staat een hele dikke Mercedes voor de deur. En natuurlijk wilde hij ook met elk meisje aan de tafel trouwen..

Vorig weekend hebben Lucia en ik een fietstochtje gemaakt. Geen probleem voor ons Nederlanders zou je zeggen, maar het was een serieuze uitdaging. Sowieso moest ik wennen aan het links rijden maar chinezen op een fiets is echt een gevaar op zich. Net als op de stoep stoppen ze als ze even geen zin meer hebben of een Whatsapp bericht krijgen. Het werd helemaal erg toen we in een soort van recreatiepark kwamen en de Chinese families daar familiefietsen konden huren. Twee keer zo breed als een normale fiets en vaak kinderen achter het stuur, kortom een gevaar op wielen. Het zorgde voor hilarische momenten want zo’n brede ‘bierfiets’ past toch echt niet tussen fietspaaltjes door. Toch was dit was ook dit weer super leuk om mee te maken want de families leken serieus plezier te hebben en de kinderen konden lekker spelen!

Deze week stond in het teken van het gokken. Voor inwoners van China is het niet toegestaan om te gokken, behalve op de paardenraces in Hong Kong en in de casino’s van Macau. Macau is net als Hong Kong een Speciale Administratieve Regio binnen de Volksrepubliek China, maar ipv Engeland hoorde Macau tot voor kort bij Portugal. Zaterdag was de familie van Lucia hier voor een paar dagen en mocht ik mee naar Macau. Super gezellig (lekker Nederlands praten en drop eten) en super druk. Omdat de Chinese bevolking niet mag gokken maar hier wel dol op is, komen zij met tassen vol geld naar Macau om daar hun geluk te beproeven. Met als gevolg dat Macau het Las Vegas van China wordt genoemd. De casino’s hier zijn niet alleen hotels maar hebben ook restaurants en complete shoppingmalls om je gewonnen geld meteen uit te geven. Nadat wij in casino Grand Lisboa eerst 5 stripacts hadden gezien (inclusief discussie met de Chinese buurvrouw of de middelste nou een man was of niet..) hebben een paar van ons ook een gokje gewaagd. Helaas hadden niet genoeg geluk om in één van de shoppingmalls te gaan winkelen!

Woensdag daarentegen hadden we meer geluk. We waren toen in Happy Valley, de grootste paardenrenbaan in Hong Kong. Het idee is dat je een goed gegokte keus maakt welk paard de race zal winnen. In ons geval was deze keus gebaseerd op de leukste naam van het paard dus hebben we voor 20 HKD op Naughty Baby gewed. Blijkbaar had Naughty Baby een goede dag en wonnen we 50 HKD! De paardenraces is ongekend populair in HK en er gaan miljoenen dollars in om. Eén van de internationale studentes uit mijn gebouw is getrouwd met een veearts, die werkt op een racecourse, en zij vertelde mij dat de organisatie van de paardenraces, The Hong Kong Jockey Club, een non-profit organisatie is. Alsnog verdienen de hoge bazen super veel geld en sponsoort de Jockey Club veel gebouwen in HK. Sommigen zeggen zelfs dat The Hong Kong Jockey Club de reden is dat er in HK zo weinig belasting betaald hoeft te worden.. In ieder geval hadden wij een hele leuke avond want voor de Westerlingen zijn de paardenraces vooral een sociale gelegenheid met Heineken bier.

Dit was mijn laatste blog voor 2013 want zaterdag vliegen Lucia en ik naar Singapore en 4 dagen later naar Maleisië!! Ik wens jullie hele fijne feestdagen en natuurlijk alvast een gelukkig 2014!

Groetjes uit een regenachtig Hong Kong!

Veel liefs,
Savanne

• 16 December 2013 - 14:31

Ik 'gok' erop dat de communicatie nog wel even een issue zal blijven, maar durf te 'wedden' dat jij dat kan verslaan! <3

• 16 December 2013 - 15:07

De Ankertjes:

Hoi lieve Savanne, wat leuk je belevenissen weer te lezen en om te horen dat je je al aardig thuis voelt daar! Op de fiets en Heineken bier, toch ook wat Hollandse invloeden in HK hihi....
    Wij hebben hier vrijdag en zaterdag de kerstmarkt gehad, was gezellig en druk en ook met heel aardig weer, natuurlijk niet zo lekker warm als bij jou maar wel droog!
    Wat leuk dat je naar Singapore gaat met de feestdagen, ook weer een belevenis hoor, het is een prachtige stad! Heel veel plezier, geniet maar lekker van alles en maak er wat moois van hoor! We kijken uit naar je volgende verhaal!
    Lieve groetjes van de Ankertjes xxx

• 16 December 2013 - 15:57

Leon:

Hooi Sav!

Goed om te horen dat je ''echt'' thuis begint te voelen! En die afhaalchinees klinkt goed - gratis bier en veel eten kan niet beter). Maar ik moet weer leren :( morgen tentamen!

Groetjes vanuit nederland!
    xxLeon

• 16 December 2013 - 16:22

Petra:

Hoihoi,
    Wat een leuk verslag weer! hmm....Paardenraces, nog nooit meegemaakt, klinkt lachen! Je maakt wel wat mee daar zeg! Mijn land zou het niet zijn...het lijkt me heel mooi, maar ik vind alles wat ik van je hoor en erover lees enzo maar RAAR...zo anders dan hier..Natuurlijk ben ik niet zo werelds als jij op dit moment...hihihi...Ik ben natuurlijk wel vreselijk jaloers dat je naar singapore gaat en nog lekker naar het strand...zeg maar gerust,VAKANTIE. Ik wens je heel veel plezier en nog veel mooie dingen toe en we horen elkaar in 2014....toedeloe! XXX

• 16 December 2013 - 16:35

Saskia:

Savanne, weer een heerlijk verslagje. Wens je hele fijne feestdagen toe en geniet vooral van Singapore en Maleisie. Ben benieuwd straks naar het verslag van dit tripje. xx

• 16 December 2013 - 16:39

Miranda Van Der Giesen:

Wie had dat gedacht dat je je er zo snel al "thuis"zou voelen, dat is heerlijk om te horen. Aan leuke zaken ook geen gebrek, ik zeg je doet het goed meid. Hele fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!
    Groetjes van de hele familie.

• 16 December 2013 - 16:54

Ria Sonneveld:

Hoi Sav,
    Elke keer weer leuk om jouw verhalen te lezen, wat een andere wereld zeg, en ook daar kan je dus snel aan wennen . Niet te veel gokken he, kan slecht aflopen hoor. Veel plezier met de feestdagen zal vast warmer en zonniger zijn dan hier.
    Gr Ria

• 16 December 2013 - 17:28

Claudia Heij:

Hoi Savanne,
    Wat een plezier om iedere keer je reisverslag te lezen! Fijn dat je je al thuis voelt. Ik las ergens een quote: Home is where the Wifi connects automatically! Past wel bij jou denk ik. Veel plezier nog en hele fijne feestdagen. Groetjes van de familie Heij.

• 16 December 2013 - 17:38

Stieneke En Gert:

Wat een stage plek Savanne, daar zullen veel studenten van dromen :-), maar jij hebt het!!!I 't Is goed dat je nog wat geld uit geeft aan uitstapjes e.d. want aan het eten raak je het dus niet kwijt, vandaar dat je natuurlijk ook naar Singapore en Maleisië kan gaan. Wij wensen je een fijn verblijf, gezelligheid met Lucia , je zult vast en zeker genieten. Heel apart hoor Kerst bij 30 graden ! Lieverd alle goeds van ons , kus kus

• 16 December 2013 - 18:32

Astrid Hoeve:

Hoi lieve Savanne,

tjee meid, wie had dat toch gedacht. Dat oer-Numansdorpse meissie, dat zich thuis begint te voelen in Hong Kong!!Maar, natuurlijk wel hartstikke fijn!! Wat maak je verschrikkelijk veel mee in dat verre land. Zo leuk om te lezen. Lieve schat, heel veel plezier. Ook in Singapore en Maleisië. We hadden elkaar al fijne Kerstdagen en een gelukkig 2014 gewenst bij ons afscheid (ha, ha), maar natuurlijk doen we het nog een keer.
    Hoop gauw weer veel van/over je te lezen in 2014 en dan tellen we af naar je terugkomst hoor.
    Heel veel lieve knuffels van Astrid en consorten xxxxx.

• 16 December 2013 - 21:33

Margriet:

Hey savanne
    Wat een leuk verhaal om te lezen! Ik wens je hele fijne dagen en een goede jaar wisseling! Geniet van je reis naar singaporeen maleisie!! Groetjes margriet

• 17 December 2013 - 06:54

Miranda De Fonkert :

Hoi Hoi Savanne, klinkt allemaal geweldig leuk daar, zien, voelen, proeven & ruiken de chineese gebruiken! Voor nu heel veel vakantie plezier, fijne kerstdagen & gezond 2014!! Geniet van deze bijzondere tijd lieve meid Xxx hartelijke groetjes de Fonkerjes.

• 17 December 2013 - 13:09

Wilco:

Hé Saffie
    Leuk om te lezen dat je alles onder controle heb, ik wens je vast een goeie Kerst en jaarwisseling en uiteraard een mooie vakantie. Grts Wilco M

• 20 December 2013 - 09:37

Anita:

Hoi Savanne,
    Wat heb jij een talent voor schrijven zeg! Het is elke keer weer boeiend om te lezen wat je allemaal beleeft!
    Vanuit Schuring een lieve kerstgroet en geniet in het nieuwe jaar! (En natuurlijk tijdens je "vakantie" vanaf morgen...)
    Liefs, Anita

• 20 December 2013 - 23:36

Chantal :

Hi lieve saf,
    Wat een heerlijk verhaal weer!
    Heel veel plezier in Singapore & Maleisië, echt ontzettend leuk!
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal!
    Geniet & heel fijne feestdagen!
    XXX

• 01 Januari 2014 - 18:31

Elsa:

Hoi Savanne,
    Goed te lezen dat je het naar je zin hebt. 1/3 van de tijd heb je er alweer opzitten.
    Jo haar reis is uitgesteld naar begin april, dus dat is maar te zien of jullie elkaar nog gaan ontmoeten.
    Volgende week, of de week er na is ze wel een paar dg. in HK om naar een app. te kijken.
    We hopen dat je een mooie vakantie hebt gehad, niet te veel regen.
    Aart en ik wensen je het allerbeste voor 2014 en geniet de komende maanden!