The work-life balance in Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Savanne Holster - WaarBenJij.nu The work-life balance in Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Savanne Holster - WaarBenJij.nu

The work-life balance in Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg Savanne

25 November 2013 | Hong Kong, Hong Kong

Hoi lieve vrienden en familie,

Terwijl bij jullie de eerste temperaturen onder nul al gemeten zijn, trek ik hier nog zo vaak mogelijk mijn korte broek aan (het is nog maar net warm genoeg, maar ik probeer stug vol te houden). De chinezen daarentegen kijken ons ‘toeristen’ maar vreemd aan, vooral omdat het hier in de zomer zo’n 20 graden warmer is, vinden ze het echt koud nu. Maar ook omdat Aziaten een bleke huid zien als schoonheidsideaal (volgens mijn zusje pas ik hier dus goed tussen de Chinezen), bedekken ze zich zelf van onder tot boven met kleding. Er worden hier zelfs paraplu’s met UV filters verkocht en die worden dan gebruikt tegen de zon. Heel apart gezicht om op een zonnige warme dag de halve bevolking met een paraplu te zien lopen. Door het gebrek aan zonlicht zien de chinezen er altijd ongezond bleek uit, maar aan de andere kant veroudert hun huid minder snel waardoor je dus eigenlijk nooit kan zeggen hoe oud een Chinees precies is (ook een regelrechte belediging om dat te vragen!). In het lab heb ik nooit een korte broek aan want daar staat de airco zou koud dat ik eerder mijn jas binnen aan doe dan buiten (daarnaast is het natuurlijk ook niet prettig in verband met loslopende hamsters).

Als je hier een beetje mee wilt praten met de Hong Kong chinezen moet je sowieso de term ‘work-life balance’ kennen. Die balance is hier duidelijk doorgeslagen naar work want veel Chinezen werken van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat en ook nog eens op zaterdag. Vooral degene die werken in de wereld van ‘finance’ beginnen rond een uurtje of 8 en gaan tot 9u door. Ik vraag mij af hoe productief zo’n werkdag dan is en of de mensen wel echt gelukkig zijn. Want als ik aan een random chinees vraag wat diegene in het weekend doet, is het antwoord vaak: working and sleeping. En dat terwijl er zo veel te doen is in Hong Kong! Mijn labmatties pakken het heel anders aan. Zij werken ook vaak tot laat maar vinden dan ook dat ze laat mogen beginnen. Als ik ’s ochtends in het lab aankom (en ik ben al niet zo’n vroege vogel), moet ik serieus de lichten aan doen want de meeste komen pas tussen 10 en 11 uur aanzetten. Nou dan heb ik alweer zin in lunch! Van de week raakte ik aan de praat met een Hong Kongs meisje dat 4 jaar in Amerika heeft gestudeerd. Ze moest terug naar Hong Kong omdat haar vader was overleden en ze haar moeder niet alleen kon laten. Ze vertelde me hoe erg ze het vond om terug zijn omdat haar klasgenoten hier zo anders zijn dan in het Westen en dat de competitie en sociale druk tussen studenten zo groot is. Het is echt schrijdend om te horen dat veel Hong Kongse kindjes op hun tweede al naar ‘interviews’ moeten om toe gelaten te worden op een goede peuterschool waar ze dan al (!) kantonees, manderijn en engels moeten leren. Als de kinderen ouder worden, moeten ze vaak goeie cijfers halen op school, een muziekinstrument bespelen, een sport beoefenen en veel vriendjes hebben. Gevolg is dat het gros van de Hong Kong chinezen alles moet kunnen en dus eigenlijk nergens heel sterk in zijn. Zelfs Unicef bemoeit zich met dit probleem door middel van het verspreiden van posters waarop staat dat een kind gemiddeld één uur per dag moet spelen (volgens mij deed ik niets anders dan spelen tot mijn vijfde).

Mijn eigen work-life balance slaat daarentegen behoorlijk door naar life. Ondanks dat mijn stage nog niet is wat ik ervan verwachtte, vind ik het wel super gaaf om in Hong kong te zijn. Ik had niet verwacht dat ik het al zo snel zou zeggen, maar wat is het leuk om in een grote stad te wonen! Je kunt hier alles doen wat je wilt en er zijn in de stad ook zoveel internationale mensen. Zo heb ik me deze week samen met Lucia bij de internationale expad vrouwen gevoegd. Heel bijzonder dat zij de wereld over reizen om bij hun grote liefde te zijn en vaak ook nog jong moeten trouwen voor een werkvisum. Iedere woensdag is het Ladies Night in Wan Chai (stadsgedeelte in Hong Kong) wat betekent dat er in de meeste kroegen gratis drank voor vrouwen te verkrijgen is. Nou dan verwacht je dat de complete vrouwelijk populatie uit Hong Kong is uitgerukt om een vent aan de haak te slaan, maar ik heb geen Chinese gezien. Alcohol maakt geen deel uit van de Chinese cultuur waardoor je niet het gevoel hebt dat je in China bent als je op een doordeweekse woensdag in een bar in Wan Chai staat. Gelukkig waren de expad vrouwen wel in voor een vodka-sprite (enige drank dat gratis was) dus was het even alsof ik een avondje in Nederland aan het stappen was. Best gek dat ik hierheen ging met het idee om geen Nederlanders op te zoeken maar het nu echt heel fijn vind om met een landgenoot of andere Westerling te praten.

Het weekend zat weer vol met leuke dingen. Hiken, terrasje pakken (typisch Westers, opnieuw geen Chinees gezien), lekker eten , film festival bezocht, langste outdoor roltrappen van de wereld op geweest en heel veel kerstlichtjes bekeken. Gisterenavond nog even over een alles-is-hier-spot-goedkoop-en-super-nep-markt gelopen waar het me zelfs gelukt is 50% af te dingen, want zo zei de verkoopster: ‘rain, no people, no money’ (ja het regent hier ook weleens maar nooit voor lang natuurlijk).

Als laatste om jullie een beetje jaloers te maken.. Lucia en ik vieren kerst op het strand, want we gaan acht dagen naar Singapore en Maleisie! Hoe vet is dat?!

Groetjes vanuit een heftig versierd met kerstslingers Hong kong!

Veel liefs,
Savanne



  • 25 November 2013 - 16:04

    Sabine:

    Hee Sav! Leuk verhaaltje weer, grappig om paar dezelfde dingen te lezen als bij Luus, merk je gelijk dat jullie samen de tijd doorbrengen op bepaalde momenten :P Maar fijn dat je het zo naar je zin hebt! xxx

  • 25 November 2013 - 16:10

    Astrid:

    Kort maar krachtig: weer genoten van je belevenissen!! Heel veel plezier nog (maar dat gaat wel lukken zo te lezen...) Dikke kus, Astrid

  • 25 November 2013 - 16:10

    Astrid:

    Kort maar krachtig: weer genoten van je belevenissen!! Heel veel plezier nog (maar dat gaat wel lukken zo te lezen...) Dikke kus, Astrid

  • 25 November 2013 - 16:10

    Astrid:

    Kort maar krachtig: weer genoten van je belevenissen!! Heel veel plezier nog (maar dat gaat wel lukken zo te lezen...) Dikke kus, Astrid

  • 25 November 2013 - 16:25

    Ria Sonneveld:

    Hoi Sav,

    Mooi om te lezen dat je de HW niet meer mist, je wordt nog een echt stads mens!!
    Nederlanders zoeken elkaar altijd op he, ze zijn overal te vinden, geniet er maar van hier grijs en gewoon aan het werk.
    Gr Ria


  • 25 November 2013 - 16:36

    Petra:

    Hey , erg leuk verhaal weer! Erg leuk ook dat wij hier wind ,regen,modderige polderweggetjes,natte sneeuw moeten trotseren en moeten uitwijken voor de vallende bladeren en dat jij dan gewoon in je korte broek rondwandeld en met kerst zelfs aan het strand zit. Hoe bevalt je kamer? En krijg jij ook nog visite uit nederland komende tijd? Hier p'hoek alles ok buiten dat het ineens erg hip is om in mijn straat in te breken. Gelukkig nog niet aan mijn adres! Nou ik gooi even lekker pedagogisch verantwoord 2 pizza's de oven in voor Dylan en mij en verder met balen dat Astrid mij wederom voor is geweest met het reageren op je blog. En dat ze echt haar reactie niet 3 keer hoeft te plaatsen,omdat het na 1x ook wel duidelijk is dat ze me WEER voor is...hahahahahaha.....nee hoor zonder gekheid...ik kijk weer uit naar je volgende verhaal, veel plezier en een dikke knuffel van Petra

  • 25 November 2013 - 17:28

    Saskia:

    Hoi Savanne, wat een ervaring is dit voor je. Lees iedere keer met genot je verslagje.
    Tip voor als je naar Singapore gaat, must do zijn: the zoo, nightsafari, shoppen op Orchard Road, boottocht bij Boat/Clarke Quai. Bezoek ook een wetmarket, voor 11 uur dan staan alle kraampjes er nog en neem daar vooral een zakje met vers fruitsap. Eten bij een hawker is aan te raden, goedkoop en superlekker.
    Groetjes uit een koud Nederland

  • 25 November 2013 - 18:23

    Miranda:

    Hai Savanne, wat fijn dat het goed met je gaat en zo te horen vermaak je je daar prima. Het is echt super leuk om je verslag te lezen. Ik ga de haard aan doen en lekker met Daan een avondje op de bank. Liefs Miranda

  • 25 November 2013 - 20:54

    Margriet :

    Hoi Savanne
    Leuk om je verslag te lezen! Geniet van t lekkere weer! Hier lopen we in winterjas of regenjas bah!
    Lekker op t strand, heerlijk! En terrasje pikken is nooit weg. Groetjes margriet

  • 25 November 2013 - 20:56

    Susan:

    Sav! Leuk hè, leven in de grote stad?! Fijn dat je zoveel coole dingen beleefd en het leuk hebt. 'werk hard, leef hard' lijkt me en top motto, keep it up! Xxx

  • 26 November 2013 - 09:28

    Elsa:

    Hoi Savanne,
    Wat een positieve berichten.Leuk dat je zo geniet!!
    Heel goed van je dat je er het maximale uithaal, zoals vakantie met de Kerst.
    Grappig een meisje van het platteland, die zo positief is over het leven in de grote stad.
    Johanne begint 10 febr. in HK. Kunnen jullie een keer afspreken voor de Ladies Night.
    Veel plezier en fijne feestdagen. Lieve groet, Aart en Elsa

  • 26 November 2013 - 18:22

    Stieneke En Gert:

    Wij genieten van je verhalen Savanne, geweldig meid! Het leven is zoooooo anders dan op het Hoge Zand het zou voor Dickkie ook wel is goed zijn als tie daar is een paar weken vandaan ging :-)! Je stage dan komt echtgoed hoor daar groei je steeds meer en meer in.
    En wat een heerlijke vooruitzicht voor de feestdagen in een warm land ben bang dat wij dat niet hebben. Je moet zeker Kuala Lumpur bezoeken hoor een geweldige stad we weten het uit ervaring

  • 26 November 2013 - 20:59

    Co Nel Duco En Robin:

    Hoi Savanne

    Afgelopen zondag waren je ouders hier en dus al veel gehoord!
    Leuk verhaal en geniet!!!

    Groetjes!

  • 27 November 2013 - 14:34

    Carmen:

    Hey Sav!

    Heb met veel plezier je berichtjes gelezen en erg moeten lachen om je verhalen over loslopende hamsters en awkward momenten. Lijkt me inderdaad een grote cultuurshock!
    Zo te zien vermaak je je wel en ik hoop dat het echte werk ook snel goed op gang komt! Als doorgewinterde baculogirl sla je je er natuurlijk met vlag en wimpel doorheen. ;)
    Je vooruitzicht op Kerst is inderdaad jaloersmakend, wow!
    Geniet van je tijd in HK en veel plezier en succes!

    Veel liefs en ik kijk uit naar je volgende avonturen!
    Carmen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Savanne

Master studente Medical Biotechnology aan de Wageningen Universiteit

Actief sinds 04 Nov. 2013
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 22062

Voorgaande reizen:

01 November 2013 - 01 Mei 2014

Stage Hong Kong

Landen bezocht: